zondag 24 mei 2009

week 2: Maria

Tijdens de tweede week van mijn stage heb ik rond Maria gewerkt.
Ik koos dit onderwerp omdat het Moederdag was tijdens mijn stage en omdat het de meimaand was.

Net als het thema water was dit een zeer fijn thema om rond te werken en had ik eigenlijk nog veel meer rond dit thema willen doen!

- zijn onze mama's belangrijk voor ons? Heeft iedereen een mama? Zijn wij lief, flink, goed voor mama? Hoe kunnen we dit zijn? Zijn mama's fier op ons? Zou Maria ook fier geweest zijn op Jezus?
-Ik verhaal vertelt dat de engel Gabriel aan Maria verscheen. Betekenis van een engel in een bijbelverhaal verteld
uitleg gegeven over bedevaart, Mariamaand, processie... Wie heeft dit al eens meegelopen? Wie is al naar een bedevaartsoord geweest?
-we hebben zelf bloemen gemaakt om bij het Mariabeeld te zetten in de kapel (laatste les gedaan)
-hebben de islamiten ook een Maria?
-hoe zag Maria eruit? verschillende afbeeldingen van Maria vergeleken. (tijdens het hoekenwerk mochten de lln een afbeelding van Maria maken waarop Maria stond hoe zijn dachten dat Maria eruitzag) In de kapel hebben we ook gekeken hoe Maria op verschillende afbeeldingen stond.

doelen:
-kinderen maken kennis met plaatselijke gebruiken waarbij mensen bidden: bedevaart, processie, Mariaviering...
-kinderen ontdekkken dat voorwerpen een symbolische waarde hebben, als ze meer duidelijk maken dan woorden (bloemen voor Maria)
-kinderen ontdekken dat God mensen inspireet in het omgaan met anderen (verhaal van Ruth)

1 opmerking:

  1. Dit stukje ben ik net vergeten te schrijven.
    Tijdens deze les mochten de lln verhalen vertellen over Jezus die zij kennen uit de bijbel. Verhalen waarvan Maria zou willen dat wij ze nog zouden vertellen over Jezus.
    Nadat dit gebeurt is het ik het verhaal van de engel Gabriel die aan Maria verschijnt verteld.
    Ik vertelde dat Jezus al speciaal was van voor zijn geboorte want dat Hij via de engel door God gezonden was.

    BeantwoordenVerwijderen