zondag 24 mei 2009

Ongehoord Peter Schmidt

Het voorwoord vind ik persoonlijk heel "zwaar" om te lezen. Ik heb het meerdere keren moeten lezen voor ik aan hoofdstuk 1 begon.



Het was waarschijnlijk beter geweest als ik eerst de bergrede had gelezen.



"...utopie van liefde is voedsel voor de lange tocht" . Dit vind ik echt een mooie zin! Je hoop aan het begin van je huwelijk op gelukkig leven maar in ieder huwelijk zal er wel eens iets zijn. Maar omdat we geloven in die utopie blijven we de kracht vinden om daar te gaan ook als het wat minder gaat.

Zo gaat het ook met ons geloof. Het is een utopie dat er geen ruzie, oorlog... meer zou zijn en dat iedereen elkaar zou liefhebben. Maar we kunnen daar wel naar streven en ons best doen om hierin te GELOVEN. Doordat we hierin blijven geloven en keer op keer opnieuw blijven probereren zal ons geloof nooit stoppen.





In hoofdstuk 1 staan allemaal dingen die je zou moeten weten voor je de bijbel begint te lezen.

Als je denkt dat alles wat in de bijbel staat letterlijk gebeurt of gezegd is kan je de waarde van de verhalen niet begrijpen.

Het is belangrijk dat we weten in welke omstandigheden of om welke reden bepaalde dingen zijn opgeschreven.

Het is belangrijk dat we de achtergronden van de evangelisten kennen om de verhalen beter te begrijpen.

De schrijver van dit boek schrijft -zonder er doekje om te winden- waarop bepaalde dingen staan en onder welke omstandigheden ze geschreven zijn. Dat schept duidelijkheid in bepaalde dingen.



Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat dit hard overkomt. Het is realistisch. De schrijver neemt bepaalde sfeer, een bepaald misterie weg dat er rond vele verhalen hangt.

Simon - Samuel

Ik vind het leuke tijdschriften waar veel fijne dingen instaan die bruikbaar zijn in de klas.
Het zijn wel boekjes die geschreven zijn voor gelovigen. Er is weinig/geen ruimte voor anders of niet gelovigen.
Sommige bijbelteksten die gebruikt worden vind ik persoonlijk veel te moeilijk voor kinderen. Deze tekste zouden ze beter herschrijven zodat deze voor kinderen te begrijpen zijn.

week 2: Maria

Tijdens de tweede week van mijn stage heb ik rond Maria gewerkt.
Ik koos dit onderwerp omdat het Moederdag was tijdens mijn stage en omdat het de meimaand was.

Net als het thema water was dit een zeer fijn thema om rond te werken en had ik eigenlijk nog veel meer rond dit thema willen doen!

- zijn onze mama's belangrijk voor ons? Heeft iedereen een mama? Zijn wij lief, flink, goed voor mama? Hoe kunnen we dit zijn? Zijn mama's fier op ons? Zou Maria ook fier geweest zijn op Jezus?
-Ik verhaal vertelt dat de engel Gabriel aan Maria verscheen. Betekenis van een engel in een bijbelverhaal verteld
uitleg gegeven over bedevaart, Mariamaand, processie... Wie heeft dit al eens meegelopen? Wie is al naar een bedevaartsoord geweest?
-we hebben zelf bloemen gemaakt om bij het Mariabeeld te zetten in de kapel (laatste les gedaan)
-hebben de islamiten ook een Maria?
-hoe zag Maria eruit? verschillende afbeeldingen van Maria vergeleken. (tijdens het hoekenwerk mochten de lln een afbeelding van Maria maken waarop Maria stond hoe zijn dachten dat Maria eruitzag) In de kapel hebben we ook gekeken hoe Maria op verschillende afbeeldingen stond.

doelen:
-kinderen maken kennis met plaatselijke gebruiken waarbij mensen bidden: bedevaart, processie, Mariaviering...
-kinderen ontdekkken dat voorwerpen een symbolische waarde hebben, als ze meer duidelijk maken dan woorden (bloemen voor Maria)
-kinderen ontdekken dat God mensen inspireet in het omgaan met anderen (verhaal van Ruth)
tijdens mijn stage heb ik rond 2 thema's gewerkt in de godsdienst les: water & Maria.

Week 1: Water
Het thema water heb ik gekozen omdat we gedurende 2 weken in de W.O.lessen rond milieuvervuiling/afval hebben gewerkt en ik de lln wou laten zien dat water belangrijk is. Ook in de godsdienst lessen.

-Waarom is water belangrijk? Waarom hebben we water nodig?Kunnen we zonder water? Zou het fijn zijn om de leven op een plek zonder water zoals de woestijn? Waar is het het fijnst om te wonen, waar water is of in de woestijn? Waarom?
-Wat gebeurt er in het bijbelverhaal met het water? Wat gebeurt en in de woestijn met water?
vruchtbare grond/ "geschenk van God" - dore onvruchtbare grond/ "straf" van God
Wat doen christenen met water? (doopsel)
- we hebben in de klas flessen met "krachtwater" gemaakt. Wat doen jullie zoal met water?
-De christenen gebruiken water om dopen? Wat doen anders gelovigen met water? (islamitische lln mochten vertellen dat het bij hun heel belangrijk is om zich voor het gebed te wassen)
-Wie van de lln is gedoopt? Wie is er als eens naar een doopfeest geweest? Worden anders gelovigen ook gedoopt?

De laatste godsdienstles van mijn stage zijn we naar de kapel gegaan om eens naar een doopvont te kijken.

doelen:
-bereid zijn om met hun mogelijkheden, zorg te dragen voor de kwaliteit van het water.
-ervaren dat water levensnoodzakelijk is voor elke mens: voedsel, groeikracht, reinigend...
-ontdekken dat islamitische mensen andere dingen doen met water dan christenen
-lln ontdekkend dat de betekenis van het doopsel
-kinderen ontdekken de betekenis van water in de bijbelverhalen
kinderen ervaren water als deugddoend en bedreigend

Halloween, Allerheiligen en Allerzielen

het zou zeker fijn zijn om in de klas rond Halloween te werken. Nu wordt het vaak niet gedaan omdat het gezien wordt als iets "commercieel' en dat hoort niet thuis in de klas of op school. Maar waarom zouden we iets waar de kinderen in de peroide van oktober-november overal mee geconfronteerd worden uit de school weren?
Het zou fijn zijn om met de leerlingen te ontdekken vanwaar Halloween komt? Komt het echt van Amerika?
Welke tradities worden er nog gebruikt bij Halloween?
Wat is er eng? Waarom hebben we angst? Hoe gaan we om met angst? Waarom vinden we de dood eng? Waarom is Allerheiligen een triestige dag? Wat is het verschil tussen Allerheiligen en Allerzielen?...
We kunnen werken rond licht- duisternis- koud- warmte-...
Wat betekent dit alles voor de christenen? Waar worden deze feesten overal gevierd?
We kunnen de klas aankleden en de betekenis achter alle voorwerpen uitleggen/ontdekken

Halloween, Allerheiligen en Allerzielen zijn thema's die in de lagere school zeker aan bod kunnen komen!