maandag 15 december 2008

1ste les godsdienst

Ik heb vrijdag mijn 1ste les gosdienst gegeven!
Ik heb nog maar 1les gegeven daarom schrijf ik over deze les.

Ik heb geprobeerd om de 5 geboden erin aanbod te laten komen. De les ging over vriendschap...
Deze les komt de nieuwe visie duidelijk naar voor. Alle kinderen hebben vragen over vrienden en vriendschappen... Waarom mag ik niet meedoen? Wat doe ik mis? Waarom willen ze niet bevriend zijn met mij?
Ik wou de kinderen laten inzien dat ze mogen zijn wie ze zijn. Dat niet iedereen hetzelde is maar dat dat net fijn is.
5geboden:
-ik besprak met de kinderen wat voor hun vriendschap is. Wie zijn hun vrienden? Waarom zijn het hun vrienden?...
-ik vertelde aan de kinderen over Jezus en zijn vrienden. Was hij alleen bevriend met mooie mensen? Met rijke mensen?... Ik maakte hun duidelijk dat Jezeus bevriend was met iedereen en zeker met de uitgeslotene (zieke, arme,...)
-door in hoekenwerk te werken liet ik hun rond vrienschap werken. Wie zijn mijn vrienden? Waarom zijn dat mijn vrienden? Waarom zijn dat geen vrienden?...
-Hebben we andere vrienden buiten de school dan in de school? Gaan we buiten de school anders met elkaar om?
-Wat zou Jezus hiervan vinden? Wat vind God dat we hier zouden moeten doen? Wat vinden we zelf? Is het lief van mezelf om zo te doen?...


Levensvragen:
Hebben we vrienden nodig?
Kunnen we alleen, zonder vrienden gelukkig zijn?
Wanneer noemen we mensen vrienden?
Moeten vrienden altijd klaar staan?


Onlangs stond er nog een artikel in de krant dat mensen met veel vrienden veel gelukkiger zijn dan mensen zonder vrienden. Er stond ook in dat deze mensen dat uitstralen naar mensen rondom hun!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten