dinsdag 10 maart 2009

ZACHEUS

Op mijn werkplek heb ik 2 lessen rond Zacheus gewerkt.
Ik heb eerst het verhaal voorgelezen/verteld en dan heb ik de lln laten vertellen waarover het verhaal volgens hun ging.
Ik vroeg de lln hoe zijn zich voelen als ze uitgesloten worden. Daarop kwam het antwoord dat Zacheus geld van de mensen had afgenomen en dat hij daarom gestrafd moest worden. Er waren lln die vonden dat het goed van de mensen was dat ze Zacheus uitsloten... Ik vroeg hen of ze allemaal even braaf waren en nooit iets fout deden? Natuurlijk gaven ze allemaal toe dat ze ook wel eens stout zijn. Ik vroeg hen of hun vriendjes dan nooit meer met hen moesten spelen omdat ze iets verkeerd hadden gedaan? Samen kwamen we tot het besluit het veel fijner is als we elkaar vergeven en terug met elkaar omgaan. Dat we zouden doen als Jezus. En dat als het gaat degene die iets mis gedaan heeft zegt dat hij spijt heeft en zijn fouten probeert recht te zetten.
Als slot van de les liet ik de lln het verhaal naspelen (het fragment dat Zacheus in de boom zit en Jezus voorbij komt, jezus bij hem gaat eten en Zacheus zegt dat hij het driedubbele gaat terug betalen)

De 5componenten van godsdienst onderwijs kwamen in deze les aanbod:
-verken met de kinderen de levensbeschouwelijke dimensie van het leven: de lln leren omgaan met elkaar en leren dat vergeven noodzakelijk is om samen te leven
-belangstelling voor elementen van christelijk geloven: Jezus neemt het op voor de zwakkere/uitgestotene
-geef de kinderen kansen actief te leren, te verkennen, na te denken...: ik betrokt de lln bij de les door te vragen wat zij zouden doen in zo een situatie, ik liet hun nadenken over mogelijke oplossingen. De lln speelden het verhaal na.
-maak verscheidenheid binnen en buiten de klas zichtbaar en relevant voor het leren: meningsverschillen zijn er overal: op school thuis, tussen volwassen...
-bied de kinderen ruimte om hun eigenheid als mens en gelovige te vinden, te uiten, te beleven, te vieren ook:lln gaven hun eigen mening en mochten zeggen wat ze vonden van de reactie van Jezus. Ze mochten ook zeggen hoe zijn dat zouden oplossen.

(Ik wou tijdens deze les heel even wat vertellen over biechten. Ik wou de lln vragen wat christenen doen wanneer ze fouten maken maar hier had ik helaas geen tijd meer voor.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten