zondag 24 mei 2009

Ongehoord Peter Schmidt

Het voorwoord vind ik persoonlijk heel "zwaar" om te lezen. Ik heb het meerdere keren moeten lezen voor ik aan hoofdstuk 1 begon.



Het was waarschijnlijk beter geweest als ik eerst de bergrede had gelezen.



"...utopie van liefde is voedsel voor de lange tocht" . Dit vind ik echt een mooie zin! Je hoop aan het begin van je huwelijk op gelukkig leven maar in ieder huwelijk zal er wel eens iets zijn. Maar omdat we geloven in die utopie blijven we de kracht vinden om daar te gaan ook als het wat minder gaat.

Zo gaat het ook met ons geloof. Het is een utopie dat er geen ruzie, oorlog... meer zou zijn en dat iedereen elkaar zou liefhebben. Maar we kunnen daar wel naar streven en ons best doen om hierin te GELOVEN. Doordat we hierin blijven geloven en keer op keer opnieuw blijven probereren zal ons geloof nooit stoppen.





In hoofdstuk 1 staan allemaal dingen die je zou moeten weten voor je de bijbel begint te lezen.

Als je denkt dat alles wat in de bijbel staat letterlijk gebeurt of gezegd is kan je de waarde van de verhalen niet begrijpen.

Het is belangrijk dat we weten in welke omstandigheden of om welke reden bepaalde dingen zijn opgeschreven.

Het is belangrijk dat we de achtergronden van de evangelisten kennen om de verhalen beter te begrijpen.

De schrijver van dit boek schrijft -zonder er doekje om te winden- waarop bepaalde dingen staan en onder welke omstandigheden ze geschreven zijn. Dat schept duidelijkheid in bepaalde dingen.



Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat dit hard overkomt. Het is realistisch. De schrijver neemt bepaalde sfeer, een bepaald misterie weg dat er rond vele verhalen hangt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten